6.3.10

masa baru....., tapi bila dah......

masa baru keluar dari perut mak...
merengek mintak susu, mak bagi jugak walaupon mak belom abis penat..
tapi bila dah besar...
mak mintak tolong ambilkan air pon dah merungut dari ruang tamu sampai ke dapur..


masa baru belajar berjalan..
mak pimpin tangan takut jatuh...
bila dah besar..
mak jalan lambat sikit dah maki-maki tak puas hati...


masa baru masuk tadika...
cakap kt mak "adik besar nanti nak jadi doktor..."
tapi bila dah besar...
siap mengata kat mak "apasal mak ni makin lama makin pengotor???"
saya seorang doktor

masa baru naik sekolah rendah..
merengek sampai hentak2 kaki mintak mak belikan kereta dashing , mak ikutkan je walaupun duit cukup2 utk belanja bulan ni..
bila dah besar..
mak mintak duit nak beli Al-Quran je pon..
dah berkira suruh ganti balik duit tu..


masa baru naik sekolah menengah,
mak cakap jangan bercinta dulu, belajar bagi pandai2..
tapi sikit pon tak ikut cakap, siap boleh dapat anak "free" lagi...
bila dah besar...
sibok pulak nak ikut cakap bini...


masa baru nak kawin...
cakap kat mak "tak pa mak boleh tinggal dengan kitorang"
tapi bila dah kawin...
muka mak pon dah tak cam, siap boleh tinggalkn kt stesen bas lagi...

leteran: tak patut kan...semoga kita tak kan jadi anak yang macam tu...ingatlah esok2 kita pon akan jadi tua dan mungkin anak2 kita pun akan jadi macam kita...

saya sangat rindukan mak...

7 comments:

saya_arief said...

good entry..

luvly mya said...

uhuhu..hope takkan tergolong dalam golongan nie..nice entry..=)

AyuE said...

thank arief and mya...
harap kita saling ingat mengingati..

noor afzan said...

banyak yang macam inikan skarang..
dunia dah makin terbalik..=)

nadiah fatihah said...

harap ayue tak jadi macam tu...

Hasrol Nizam said...

seorang mak boleh membela 10 orang anaknya, namun 10 orang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu~

kan?pedih bunyi nya, tapi itu realiti~

AyuE said...

ramai orang xsedar yang diorang dah sakitkan hati mak sendiri..=(

boyfriend