1.3.10

pengemis pon boleh jadi kaya


Semalam aku tido awal, awal xawal sangat la dalam pukul 2 pagi…
lepas balik discussion..teros tido sbb penat gila..
Mula2 aku bajet mcm nak tido sejam je pas tu bangun study, sedar2 je dah pukul 9.40 pagi…
Apa lagi bangun dengan muka yang mcm cencalok basi pas tu sumpah seranah, mencarot bagai dalam hati sebab tak terjaga..subuh pon melayang macam tu ja…cettt tak boleh buat bini langsung..

Dah bangun aku mandi pas tu buat milo panas, mengadap depan laptop.. bajet mula2 nak buat entry utk hari ni tetiba je wifi disconnect..teeeeeettttttttttttt..hampeh!!
Xpe la nak buat cam ne benda free kan..cuba kalau berbayar, lagi la mencarot kan tetiba ja jadi orang melaka, lahabau,cilake suma kuar….huh sabar yu carot2 ni tambah dosa ja..


Tadi tetengah syok mandi aku teringat masa aku keluar dengan beliau kat penang cuti ritu..
Story nya begin like this…(broken gila)
Waktu tu kitorang nak balik dah, setelah bercerengkarama selama 4 jam di shopping complex…(tempat besa dating)
 
tempat wajib pergi...

Kami pon tggu la bas yang lambat cam siput tu..
Pas tu ada la sorang pak long datang mintak sedekah kt bus stop..
Mak long2 kat situ suma cam wat dono(buat tak tahu) je…dia ada la tunjuk kaki dia yang sakit tu…jalan pon terjengket2…kesian gak aku tengok pas tu aku pon hulur la singgit dua..ehh singgit je,..hehe
Pas tu pak long tu bleh dok bwt ramah plak ngn kitorang..hehe maybe kat bus stop tu kitorang je yang bg duit kt dia…
Xpa layan ja..orang tua kan…lagipon pakwe aku ada, kalau dia nak bwt apa2 memang kena hempok la kan

Topic yang dia sembang tu agak tidak boleh difahami la.. yang aku paham dia kata dapat duit sikit2 ni dia nak buat bisnes..waaahh bagus betol pak long ni, ada wawasan dan cita-cita… rezeki dia hari ni pon banyak, katanya la…

Pas tu hujan turun renyai2 dan bas pon sampai…dalam hati aku “huh selamat”..
Dalam bas tu kitorang dok kt sebelah sit dia..
Bas pon jalan~~~
Dalam bas tu aku tengok dia tengah kira duit hasil kerja dia (mintak sedekah)
Terbeliak bijik mata aku…uihhhh banyak ooo duit dia dapat,berkepoi jgk la…
Mintak sedekah je bleh dapat banyak tu…perghhh masyuk~~
Masa tu terpikir la satu idea bodoh..
Nak berenti belajar pas tu keja mintak sedekah..

Ok dari pemerhatian aku la kan..
Kalau sehari pak long tu dapat dalam RM100..
Tu kira abis cikai la..
Sebulan boleh dapat RM3000..
Ok pas tu tolak tambah duit makan dgn tambang bas RM200…
Dapat la dalam RM2800…nehhh keja kilang pon gaji xbanyak macam tu taw..

Mula la aku berangan nak beli kereta HONDA CIVIC..
 
kereta idaman ni...

Pas tu rumah ala kadar sudah…



Hanset pon maw ada...

3310 pon ok what..

Jadi pengemis pon boleh kaya, tak payah ko susah2 nak belajar calculus, mass balance, process control dan segala bagai tu..xpayah ko nak pening kepala pasai assgnment, projek sana sini, PBL dan segala mak nenek yang kena taw dekat U ni...

Ok dah... berhenti cakap macam orang xdak wawasan…
bila aku pikir-pikir balik la kan...
Tangan yang memberi tu kan lagi baik dari tangan yang menerima…
Xpa lah kalau kita susah2 sket tapi keja yang kita buat tu halal dan hasil usaha kita bukan meminta-minta..
Mungkin pak long tu dah sakit so dia xde keja lain yang boleh dibuat then dia amik keputusan untuk meminta sedekah…
Sapa tau??? Biar la tu urusan dia dengan tuhan..kita yang cukup makan pakai ni hulur-hulurkan lah, tak banyak sikit pon jadi la…

Leteran: tapi masa aku nampak duit dia tu…aku rasa mcm nak mintak balik ja duit singgit yang aku bg kt dia tadi…aci x???


4 comments:

Anonymous said...

2lar pasal..susah nk bezakan mn stu pgemis yg betui2 susah..senang citer xyah bagi lgsg..;)

Nurul Ayu said...

betol...kadang2 tu ada pengemis yang balik umah boleh makan Mc D lagi..haha dunia~~

nadiah fatihah said...

memang tak leh wt bini...jgn bg 'beliau' baca entri ni...haha

eh jap, ala kadar ke rumah yg ko tnjuk tu??

Jom Masak Channel said...

hahaha..aci kot..mintak je balik..mewah gak ek mntak sdekah ni..gaji engineer pon baru 2700..

boyfriend